Την Κυριακή, δύο μήνες μετά την απόφασή της να απαγορεύσει τις εισαγωγές ρωσικού πετρελαίου από τη Ρωσία, η ΕΕ επεκτείνει το εμπάργκο και στο ρωσικό ντίζελ και στη βενζίνη, στα καύσιμα που είναι αναγκαία για τις μετακινήσεις.Η κλιμάκωση των κυρώσεων από την Ε.Ε. στοχεύει στο να καταφέρει μεγαλύτερα πλήγματα στον ρωσικό ενεργειακό κλάδο, αποκόπτοντάς τον από τη σημαντικότερη αγορά του. Οι πωλήσεις …
Την Κυριακή, δύο μήνες μετά την απόφασή της να απαγορεύσει τις εισαγωγές ρωσικού πετρελαίου από τη Ρωσία, η ΕΕ επεκτείνει το εμπάργκο και στο ρωσικό ντίζελ και στη βενζίνη, στα καύσιμα που είναι αναγκαία για τις μετακινήσεις.
Η κλιμάκωση των κυρώσεων από την Ε.Ε. στοχεύει στο να καταφέρει μεγαλύτερα πλήγματα στον ρωσικό ενεργειακό κλάδο, αποκόπτοντάς τον από τη σημαντικότερη αγορά του. Οι πωλήσεις πετρελαιοειδών είναι αναγκαίες στη Ρωσία για τη χρηματοδότηση του προϋπολογισμού της και τελικά και για τη χρηματοδότηση του πολέμου στην Ουκρανία. Εν ολίγοις, η Δύση ευελπιστεί να περιορίσει τις ροές χρημάτων που καταφθάνουν στο Κρεμλίνο.
«Η Ρωσία έχει χάσει τον σημαντικότερο πελάτη της», σχολίασε σχετικά ο Φατίχ Μπιρόλ, γενικός διευθυντής της Διεθνούς Υπηρεσίας Ενέργειας. Ωστόσο, ο αποκλεισμός των ρωσικών καυσίμων κίνησης εγκυμονεί κινδύνους για τους αυτοκινητιστές και τους οδηγούς φορτηγών στην Ευρώπη, καθώς ενδέχεται να προκαλέσει ελλείψεις αλλά και άνοδο των τιμών του ντίζελ. Η Ευρώπη έως τώρα έχει αντιμετωπίσει αποτελεσματικά τον αποκλεισμό του ρωσικού πετρελαίου, αλλά η απαγόρευση στα πετρελαιοειδή ενδέχεται να μη γίνει τόσο ομαλά. Οι τιμές των προθεσμιακών συμβολαίων ντίζελ έχουν ήδη αρχίσει να σημειώνουν άνοδο.
Οπως τόνισε και ο κ. Μπιρόλ, «η εφαρμογή αυτής της απαγόρευσης ίσως είναι πιο δύσκολη». Το ντίζελ είναι κρίσιμο για την ευρωπαϊκή οικονομία, καθώς με αυτό κινούνται τα φορτηγά που μεταφέρουν τα προϊόντα αλλά και πάνω από το 40% των αυτοκινήτων στην Ε.Ε. Το περασμένο έτος περίπου το 50% των εισαγωγών ντίζελ στην Ευρώπη προήλθε από τη Ρωσία και ήταν περίπου 700.000 βαρέλια την ημέρα. Αυτή η ποσότητα καυσίμων δεν είναι εύκολο να υποκατασταθεί και τα ευρωπαϊκά διυλιστήρια προετοιμάζονται τις τελευταίες εβδομάδες συγκεντρώνοντας αποθέματα.
Ο πόλεμος της Ρωσίας κατά της Ουκρανίας και η αντίδραση της Δύσης σε αυτόν έχουν επιφέρει σαρωτικές αλλαγές στις παγκόσμιες γραμμές εφοδιασμού σε πετρέλαιο και φυσικό αέριο. Η επικείμενη απαγόρευση στις εισαγωγές ρωσικών πετρελαιοειδών αναμένεται τώρα να προκαλέσει νέα σειρά στρεβλώσεων στον ενεργειακό κλάδο. Σύμφωνα με τον Εντί Γκρατί, διευθυντικό στέλεχος της S&P Global, αυτό που θα συμβεί θα είναι μια αλλαγή φρουράς ανάμεσα στους γίγαντες. Ο ίδιος προβλέπει πως η Ευρώπη θα αναγκαστεί να εισαγάγει περισσότερο ντίζελ και άλλα πετρελαιοειδή από τη Σαουδική Αραβία, το Κουβέιτ και τα Αραβικά Εμιράτα, όπως και από την Ινδία, την Κίνα και τις ΗΠΑ.
Τις χώρες εν ολίγοις που έχουν ισχυρή βιομηχανία στον τομέα της διύλισης. Υπάρχουν ενδείξεις πως αυτή η διαδικασία βρίσκεται ήδη σε εξέλιξη, καθώς χώρες όπως η Γαλλία και η Γερμανία μειώνουν τις εισαγωγές ρωσικού ντίζελ και ετοιμάζονται για το «διαζύγιο». Αναλυτές της αγοράς επισημαίνουν πως αυτή η αναδιάρθρωση θα προκαλέσει σίγουρα αυξήσεις τιμών. Εκείνο που είναι σίγουρο όμως είναι πως όταν το ντίζελ, μετά τη φόρτωσή του, πρέπει να διανύσει μεγαλύτερες αποστάσεις, θα χρειάζονται μεγαλύτερα πλοία για να το μεταφέρουν στην Ευρώπη και ο περισσότερος χρόνος μεταφοράς θα αυξήσει το κόστος. Εξάλλου, τα προβλήματα που θα αντιμετωπίσει η Ρωσία ίσως την εμποδίσουν να προωθήσει τα καύσιμά της. Και αυτό σημαίνει πως θα υπάρχει λιγότερο ντίζελ στην παγκόσμια αγορά και θα περιορίζεται η προσφορά, η οποία ήταν, άλλωστε, μειωμένη εδώ και μήνες.